Coppermine 2015

Seikkailu Coppermine joella
Torstai 9.7.2015 - sunnuntai 9.8.2015

Viisisataa kilometriä erämaajokea, harmaakarhuja, susia, karibuja, hanhia ja villiä erämaata. Kipeitä lihaksia, kastuneita varusteita, melontaa ja kalastamista. Kalaruokaa 20:llä eri tavalla valmistettuna. Upeita maisemia ja ikimuistoisia kokemuksia.

Reissussa: Pietari Seppänen, Tuomas Suominen, Markku Seppänen ja Juhani Suominen

Language

lauantai 8. elokuuta 2015

Päiväkirjamerkintöjä 4

29.7 Keskiviikko (0 km, 366.73 km)

Tiku tai Taku
Nukuttiin kunnolliset pitkät yöunet ja kehiteltiin jälleen jonkinlaiset kalapohjaiset aamupalat. Päivä oli pilvinen ja huomattavasti edellispäiviä viileämpi. Seurasimme Tanskalais-Ruotsalais-Englantilaisryhmän kalastelua ja kalastelimme itse samalla muutamia harreja ruokakalaksi. Seurattiin aikamme kuluksi maaoravien touhuja ja lepäiltiin päivä. Jussi soitteli tinapilliä ja lauleskeli aikansa kuluksi irlantilaisia juomalauluja.
Getaway Tour:n opas kävi välillä meidän puolella kahvilla ja vaihtamassa kuulumisia kalastuskokemuksista. Heillä oli ylimääräisiä ruokatarpeita, joita hän tarjosi meidän käyttöön. Käytimmekin tarjouksen hyödyksi ja otimme jotain pientä iloksemme (jälkiruokaa ja mehutiivistettä).

Harjukset Coppermine joella olivat väritykseltään komeita

30.7 Torstai (31.3 km, 394.03 km)

Viimein perhokalastusryhmä lähti ja pääsimme kunnon pooleille kalastamaan. Saimmekin reilun tunnin kalastusponnistuksen aikana pari merirautua. Keskityimme lähinnä valokuvaukseen ja vedenalaisten väsytys- ja vapautuskuvien kuvaamiseen, mikä onnistuikin erinomaisesti (videopätkät tulevat blogiin myöhemmin, kunhan saamme paremmat yhteydet).
Kalastusponnistuksen jälkeen jatkoimme matkaa - Muskox rapids (ei nähty myskihärkiä) ja Sandstone rapids, minkä jälkeen pystytimme leirin idästä laskevan puron varteen. Päivä oli aurinkoinen eikä ystäviäkään (sääskiä ja mäkäräisiä) enää tuntunut olevan häiriöksi asti. Otimme aurinkoa ja nautimme pohjoisen yöttömästä yöstä.

31.7 Perjantai (40.0 km, 434.03 km)

Escape Rapids - täältä löytyi vielä lunta ja jäätä

Escape Rapids
Leiripaikkamme oli aivan loistava, mutta päätimme silti jatkaa matkaa, koska odotimme jo kovasti Coppermine joen viimeistä ja ehkä vaativinta koskea. Matkan varrella oli kuitenkin muitakin kovia koskia. Escape rapids:llä kuvattiin koskenlaskua ylhäältä sekä alhaalta. Saimmekin kuvattua näyttäviä koskenlaskuvideoita.
Bloody Falls - alaosa koskesta
Saavuimme Bloody Falls koskelle iltapäivällä klo 19 aikaan. Scouttasimme kosken ja pähkäilyn jälkeen Tuomas ja Jussi päättivät laskea kosken. Markku ja Pietari päätyivät siirtämään varusteet kantamalla kosken alapuolelle kävelemällä. Samalla he kuitenkin kuvasivat vaativan koskenlaskun. Kosken lasku onnistuikin loistavasti ja siitä saatiin mitä mainioin videopätkä.
Bloody Falls koski oli huikean kaunis paikka. Paikka oli yksi joen parhaimmista kalastuspaikoista. Jokisuussa olevan Kugluktuk kylän asukkaat viettivät vapaata aikaansa perheineen koskella kalastellen ja luonnosta nauttien. Alue oli luonnonpuistoa ja siellä vieraili myös jonkinverran turisteja. Vierailijat tulivat Kugluktukista joko mönkijöillä, pyörillä tai venekyydillä.
Leiriydyimme siis Bloody Falls koskelle.

1.8 Lauantai (0 km, 434.03 km)

Bloody Falls näytti upealta aamuauringossa. Kyläläiset olivat lähteneet yön tunteina ja koski oli vain meidän. Kalastus tuottikin miellyttävän yllätyksen. Saimme uuden lisän kalalajien kirjoon. Aamukalastus tuotti muhkean siian (3.75 kg). Saimme vielä toisenkin siian ja yhden meriraudun. Oli siis selvää mitä me söisimme lounaaksi - tartar rautua ja loimusiikaa. Päivä menikin ruokaa laitellessa ja lepäillessä.

2.8 Sunnuntai (0 km, 434.03 km)

Olimme jo etukäteen päättäneet, että melomme maanantaina Kugluktukiin, joten tänään oli pyykinpesupäivä ja valmistauduimme palaamaan sivistyksen pariin. Päivä kului siis kalastelun, pyykkäilyn ja auringosta nautiskelun merkeissä. Iltapäivällä rupesi satamaan vettä, joten vetäydyimme poikkeuksellisen aikaisin nukkumaan.

3.8 Maanantai (17.4 km, 454.43 km)

Heräsimme todella aikaisin (n. klo 6.00). Sade oli loppunut ja aamupalan aikana kuivattelimme telttaa sen minkä pystyimme. Suurin kalastusinto oli kaikilla jo sen verran laantunut, että leirin purkamisen ja pakkaamisen jälkeen pääsimme melomaan viimeistä etappia kohtuullisen aikaisin. Saavuimme määränpäähän Kugluktukiin n. klo 15 aikaan. Maanantai oli valtiollinen vapaapäivä ja sen vuoksi kyläläisiä oli rannassa ja satama-alueella runsain määrin. He ottivat meidät vastaan iloisesti onnitellen meitä onnistuneesta matkasta ja toivotellen meidät tervetulleeksi Kugluktukiin. Reissun viimeisen telttayön vietimme Kugluktukin leirintäalueella.

Reissu tehty ja miehet Kugluktukin leirintäalueella takanaan jäämeri

....loput sitten kun ehditään :)