Coppermine 2015

Seikkailu Coppermine joella
Torstai 9.7.2015 - sunnuntai 9.8.2015

Viisisataa kilometriä erämaajokea, harmaakarhuja, susia, karibuja, hanhia ja villiä erämaata. Kipeitä lihaksia, kastuneita varusteita, melontaa ja kalastamista. Kalaruokaa 20:llä eri tavalla valmistettuna. Upeita maisemia ja ikimuistoisia kokemuksia.

Reissussa: Pietari Seppänen, Tuomas Suominen, Markku Seppänen ja Juhani Suominen

Language

Coppermine 2010

Coppermine River, Yellowknife, Northwest territory, Kanada
13.7-29.8.2010

Reissussa mukana: Markku Seppänen ja Juhani Suominen

Meloimme ja kalastelimme Coppermine joella edellisen kerran vuonna 2010. Tässäpä muutamia kuvia ja päiväkirjamerkintöjä tuolta reissulta.

Tiistai 13.7

Suuri seikkailu Copperminer Riverille alkoi tänään. Lähdin junalla Rovaniemeltä kohti Helsinkiä klo 12.50. Markku tuli omia reittejään Kajaanista päin. Tapasimme illalla Helsingissä ja yövyimme Hostellissa, mistä aamulla hankkiuduimme lentokentälle. Mielessä pyöri kaikenlaista ja kävin mielessäni läpi tarvikelistaa.
Onko kaikki matkassa? Passi, matkaliput ja lompakko on – se riittää toistaiseksi.
Helsingissä lämpötila +27 ja minä kävelin sinnikkäästi 40 kg tavaroiden kanssa 2 km Hostellille. Olis huonokuntoiselle tullut hiki...huh huh!

Keskiviikko 14.7

Pikaiset aamutoimet ja taksilla lentokentälle. Lentomme lähti ajallaan ja tavarat saatiin ruumaan. Ylimääräisetä matkatavarasta tosin jouduimme maksamaan 40 €. Lensimme Yellowknifeen muutamalla välilaskulla - Frankfurtin ja Galgary.  Lennot menivät mukavasti elokuvia katsellessa ja nukkuessa.
Perille Yellowknifeen saavuttiin klo 22.53. Matkatavaratkin saapuivat perille ja saimme ne nopeasti matkaan.
Otimme taksin kentältä ja ajoimme hostelliin ,Bayside B&B, 3505 McDonald Drive. Omistaja John Doody odotti meitä ja luovutti meille huoneen (Northern Skies).

Torstai 15.7 - Perjantai 16.7

Paikalliset ystävämme Anna ja Brian auttoivat meitä puuttuvien varusteiden ja kalastuslupien hankinnoissa sekä kuljettivat meitä kaupungissa. Ilman heitä meillä olisikin ollut melkoinen homma hankinnoissa. Lisäksi olimme tilanneet jo keväällä ilmatäytteisen kanootin (Soar Pro Pioneer) tänne Yellowknifeen ja kanootti odotti meitä Brianin ja Annan kotona.

Lauantai 17.7 - Sunnuntai 18.7

Viikonlopun aikana Yellowknife:ssa järjestettiin joka vuotiset Folk on th Rocks - festivaalit. Tänä vuonna sattui olemaan juhlavuosi (30 - vuotisjuhlafestarit) ja näin mekin päätimme osallistua näihin kemuihin. Kolmepäiväisillä festareilla esiintyjinä mm. Buffy Sainte-Marie, Tania Tagaq, Celina Kalluk, Michael Bernard Fitzgerald , Gumboots, Gurpreet Chana – Tabla Guy. Todella hienot festarit – leppoisa meininki koko festarin ajan.

Maanantai  19.7 - Tiistai 20.7

Meidät erämaahan lennättävä lentoyhtiö Air Tindi oli aivan meidän naapurissa. Saimme sovittua lentomme iltapäivälle keskiviikkona 21.7.
Käytimme vielä nämä kaksi päivää varusteiden täydentämiseen ja kanootin testaukseen.

Keskiviikko 21.7 (10 km ) Päiväkirjamerkinnöissä päivittäinen melontamatkamme

Aamulla piti lähteä vielä käymään Air Tindin toimistossa. Meidän täytyi vielä tarkistaa erämaalennon aikataulua.
Osa ostoksista oli vielä tekemättä, joten soitimme Brianille ja sovittiin kuljetuksista ostoksille ja lentosatamaan.
Viimeiset ostokset viimein tehty ja ollimme valmiita lähtemään. Mentiin kuudeksi lentosatamaan ja odoteltiin meidän lennon lähtöä pari tuntia. Lento lähti suurinpiirtein ajallaan klo 20,15. Tunti ja vartti ja oltiin
Petterson's Point Lake Lodgella. Siellä meitä oltiin vastassa. Saatiin lyhyt opastettu kierros Lodgella ja kuppi teetä. Noin klo 23 lähdettiin melomaan noin 10 km matka suunnitellulle leiripaikalle. Matkalla Markku veti uistinta ja saimmekin aamupalaksi 1,5 kilon harmaanieriän (Lake Trout). Aamuyön hämärinä tunteina pystytettin leiri, tehtiin tulet ja syötiin hieman yöpalaa. Sitten vain nukkumaan. Reissu lähti hyvin käyntiin.

Torstai 22.7 - Perjantai 23.7

Torstai, aurinkoinen päivä, 21 c ja veden lämpö 9 c.
Ensimmäinen yö teltassa nukuttiin hyvin. Aamupalaksi mysliä ja maidon korviketta, teetä leipää ja kraavitaimenta. Sitten päiväksi kalalle. Mentiin aivan leiripaikan yläpuolella olevalle nivalle. Niva on Point Laken ja Red Rock Laken välissä. Paikka osoittautui aivan mahdottoman hyväksi kalapaikaksi. Otettiin yksi 2 kilon Lake Trout ruokakalaksi, loput (n. 10 kpl 1,5-2,7 kg) päästettin hyvien tapojen mukaan takaisin. Päivälliseksi
syötiin keitettyjä perunoita ja paistettua Lake Troutia valkoviinin kera. Illalla käytiin vielä kalassa samassa paikassa ja Markku sai 5,3 kg kalan joka otettiin. Loput päästettiin takaisin.

Perjantai, puolipilvistä ja välillä pieniä sadekuuroja. Ilma 21 c ja vesi 9,5 c.
Iltapäivällä ukkosta ja pieniä sadekuuroja.

Kalastuksen osalta hieno päivä. Sain kaksi komeaa kalaa 4,7 kg ja 6,3 kg. Uskomattoman hienoja kaloja. Lisäksi karkkuutin yhden isomman vonkaleen. Heti tärpin jälkeen kala tempoili ja yritti irti vieheestä, mutta huomattuaan ettei onnistu irroittautumaan se lähti hurjan syöksyyn. Kala veti kerralla puolan tyhjäksi ja siiman poikki. Ultrakeveillä kamppeilla sattuu kaikenlaista!
Päivälliseksi syötiin lampaankyljyksiä ja keitettyjä perunoita.
Ilma viileni illaksi 12 c ja näyttää tulevan kylmempi yö.

Lauantai 24.7 (15 km, kokonaismatka 25 km)

Pilvinen päivä, välillä satoi kaatamalla. Ilma 20-24 c.

Normaalit aamutoimet. Lyhyt kalastusponnistus, ei
mainittavia kaloja.
Pakattiin kaikki tavarat kanoottiin ja lähdimme jatkamaan matkaa. Muutama kala matkan aikana, Markku sai yhden 6 kg harmaanieriän. Kastuttiin sateessa läpimäriksi, mutta onneksi illaksi kirkastui ja saimme osan kamppeista kuiviksi ja leirin pystyyn kuivan aikana.

Sunnuntai 25.7 (14 km, 39 km)

Aamu oli sumuinen, ja ennen puoltapäivää alkoi satamaan. Iltapäivä puolipilvistä ja lähes tyyntä.
Vesi lähes 15 c.

Koetettiin tehdä aamutoimet nopeasti, koska keli näytti siltä, että alkaa satamaan hetkenä minä hyvänsä. Melkein kaikki kerittiinkin tehdä. Odoteltiin teltan kuivumista yön sateiden jäljiltä ja se oli liikaa. Rupesi satamaan kaatamalla. Koska kaikki muut tavarat oli pakattu jo kanoottiin, niin mentiin teltan apsidiin odottelemaan sateen loppumista. Otin pienet päiväunet kun sade tuntui jatkuvan. No lopulta kello kahden maissa saatiin telttakin pakattua ja jatkettiin matkaa.
Ohitettiin lentokonekeisari Wardin mökit. Kuusi pientä mökkiä, kaksi isoa päärakennusta, varastorakennus ja ”kirkko”. Komean näköinen paikka. Markku sai muutaman pienen harmaanieriän (n. 2 kg). Majapaikka löytyi Redrock Laken jälkeisen lompolon rannasta. Vastakkaisella rannalla majaili 6 nuorta miestä, jotka olimme aikaisemmin nähneet. Meidän leirimme oli matalalla hiekkarannalla.

Maanantai 26.7 (23 km, 62 km)

Puolipilvistä koko päivä. Lähes tyyni.

Meloskeltiin pikku hiljaa eteenpäin. Ennen Rocknest Lakea oli yksi niva, mistä saimme ensimmäiset harrit. Menetin perhon kuitenkin yhden harrin kanssa, kun 5-7 kg harmaanieriä syöksyi paikalle ja nappasi harrin suuhunsa ja sukelsi syvyyksiin katkaisten samalla siiman. Markku kalateli metallilla ja saikin tuntuman virran jätteihin. Otimme yhden 2 kg lake troutin ruokakalaksi. Upea kalastuspaikka taas tämäkin niva.
Jatkoimme sitten matkaa leiripaikkaa etsien Rocknest Laken loppupäähän. Kuuden hengen nuorisoporukka eteni samaa vauhtia meidän kanssa. Löysimme hyvän leiripaikan yhdestä saaresta. Paikka on tähän mennessä komein leiripaikka.
Minulla rupes jatkuva kalan syönti kyllästyttää joten söin päivälliseksi kanaa (avaruusmuonaa) ja valkosipulipastaa. Markku jatkoi edelleen kalaruualla.
Iltauinnin jälkeen matkapäiväkirjan kirjoitusta ja nukkumaan.

Tiistai 27.7 - Keskiviikko 28.7 (18 km, 80 km)

Tiistaiaamu pilvinen ja sateinen, iltapäivä aurinkoinen.
Vesi 15,5 c, Ilma 17 c.

Aamupalan jälkeen jouduttiin taas odottelemaan vesisateen loppumista. Noin klo 11 lähdettiin melomaan kohti ensimmäistä varsinaista koskea. Coppermine Riverin alkupään kosket olivatkin melko vauhdikkaita ja isoaaltoisia. Meidän Soar Pro Pioneer suoriutui koskista loistavasti. Koskea kosken perään riittikin koko kahdeksan kilometriä seuraavaan suvantoon asti. Pysähdyttiin välillä kahville yhden sivujoen suuhun. Jokisuusta tuli pikku harria ja yksi n.1,5 kg lake trout. Jatkettiin kahvittelun jälkeen matkaa ja
vauhdikkaat kosket jatkuivat. Löydettiin hieno leiripaikka juuri ennen kahdeksan kilometrin koskiosuuden loppua ja pystytimme leirin siihen. Paistettiin parilalla eilen saatu harjus ja tehtiin perunamuusia paistettujen sipulien kanssa. Kesken ruokailun 6 nuoren porukka laski meidän ohitse. Emme nähneet heitä tämän jälkeen, koska heillä tuntui olevan kiireempi kuin meillä.
Illalla lähdimme kalalle alajuoksulle, missä Markku oli jo käynyt aikaisemmin katsastamassa paikat. Saimme muutamia komeita harjuksia, 3 kpl 700-850 g ja yksi 1100 g joka päästettiin pois.

Keskiviikko oli aurinkoinen päivä, liki pilvetön taivas koko päivän. Aamulla jo lämpö yli 20 c ja päivällä lämpö kävi jopa 30 c. Vesi 16 c.

Normaalit aamutoimet klo 8.30. Olimme sopineet matkan alussa, että ilmoittelemme satelliittipuhelimen
välityksellä matkamme edistymisestä. Siispä soittelimme kotiinpäin ja viikottainen tsekkaussoitto Brianille ja Annalle. Aamupalaksi syötiin pannukakkua ja kraavitaimenta. Käytiin päivällä kalastelemassa eiliset paikat ja harrit oli entisenlaisia (perholla 1040 g). Päivälliseksi syötiin savustettua harjusta ja perunamuusia. Savustuspönttönä käytettiin Markun kattilaa ja siihen tehtyä savustusritilää. Hienosti toimi tämä uusi innovaatio. Oli niin kuuma päivä, että piti käydä uimassa pari kertaa.

Torstai 29.7 - Perjantai 30.7 (26 km, 106 km)

Torstai oli pilvinen muutamien sadekuurojen säestämänä. Ilma 26 c. Vesi 16 c.

Lähdettiin tästä mainiosta leiripaikasta n. klo 10.30 ja edessä olikin paljon hyvävauhtisia koskiosuuksia. Käytiin puolenpäivän aikaan tsekkaamassa Hepburn River:n suuosa. Melottiin sivujokea muutama kilometri ylävirtaan. Joen vesi oli tosi lämmin 19 c. Kalasteltiin hieman, mutta ei mainittavia tuloksia. Jatkoimme matkaa reipasta vauhtia ja pysähdyimme välillä kalastamaan päivälliskaloja. Saimmekin pari 700-800 g harjusta päivälliseksi. Leiripaikka löytyi 11 km Hepburn River:n suun alapuolelta saaresta.

Perjantai puolipilvinen ja tosi tuulinen päivä. Iltapäivällä jokunen sadekuuro. Ilma 15 c, Vesi 16 c.

Huoltopäivä – pyykinpesua, makoilua ja hieman kalastelua.

Lauantai 31.7 - Sunnuntai 1.8 - Maanantai 2.8 (31 km, 137 km)

Lauantai - pilvinen päivä, muutamia sadekuuroja, iltapäivä selkesi aurinkoiseksi. Ilma 20 c, vesi 16 c.
Fairy river 15,5 c ja vesi kirkkaampi ja vihreämpi.

Tänään edettiin pitempi pätkä, noin 31 km, Fairy riverille asti. Matkalla katsastettiin yksi sivujoki, ei maittavia havaintoja eläimistä eikä kaloista. Kosket olivat edelleenkin vauhdikkaita. Välillä pysähdyttiin mukavan näköisiin nivoihin pyytämään päivällistä.
Muutama harjus saatiinkin yhdestä nivasta. Saavuttiin Fairy riverille n. klo 18. Fairy riverin suisto osoittautui hyväksi leiripaikaksi. Ruvettiin heti rakentamaan ja lämmittämään saunaa. Saunan lämmitykseen meni pari tuntia. Sauna onnistui mainiosti ja saimme siitä parit löylyt. Nyt meidät on sitten pesty kokonaan Fairy:lla, joka pitää kädet niin poskenpehmeinä. Saunan jälkeen valmistimme päivälliseksi paprikaharjusta ja porsas-tomaattipapuja.
Täytyy sanoa että saunan jälkeen olo tuntui taivaalliselta ja oli mukava nukahtaa hyvän päivällisen jälkeen.

Sunnuntai -pilvinen päivä, pieniä sadekuuroja. Ilma 17 c, vesi 15,5 c.

Aamupalaksi jälleen pannukakkua, nyt halstratun harrin kanssa. Aamupalan jälkeen lähdettiin kävelemään Fairy riveriä ylöspäin. Matkalla löysimme karhun paskoja ja yhden karhun peittämän haaskan. Kotka lenteli jokivartta pitkin kun kalastelimme harvoja miedompivirtaisia paikkoja. Joessa oli harreja runsaasti,  mutta emme saaneet minkäänlaista havaintoa meriraudusta. Lähdimmekin takaisin leirille. Matkasimme jokivartta noin 3,5 km ylöspäin ja

aikaa siihen kului kalastuksineen nelisen tuntia.
Leirillä vaihdoimme kahluuvehkeet päälle ja koetimme onneamme Fairy riverin jokisuussa. Jokisuu antoikin mainiosti harria 500-900g. Vaihdoin virveliin ja sitten alkoi tapahtua. Muutaman heiton jälkeen oli iso kala kiinni. Kala pakeni Copperminen pääuomaan kovaan virtaan. Muutaman minuutin väsytyksen jälkeen se pyörähti näköetäisyydelle. Siiman päässä oli jotain erikoisempaa. Markku tuli haavin kanssa apuun ja pian ensimmäinen merirautu oli haavissa. Kala oli kuin karamelli. Loistavan punaista vatsaa korostivat evien hohtavan valkoiset reunat.
Se oli minun ensimmäinen merirautuni (2,6 kg) ja komea kala.  Osan saamastani kalasta laitoimme suolakalaksi ja osan paistoimme päivälliseksi.
Rupesimme saunan lämmitykseen toivoen tuulen
laantuvan, että saamme kankaan saunan ympärille. Kiuas kyllä lämpeni kuumaksi, mutta tuuli ei laantunut. Siispä ryhdyimme ruuan laittoon ja syömään.
Tavoitteenamme on ollut jokapäivälle erilainen kalaruoka ja nytkin se onnistui. Paistettua merirautua, perunamuusia ja ruokajuomana punaviiniä.
Illalla kokeilin vielä kalastusta ja taas nappasi. Merirautu 2,8 kg mietoon suolaan ja harjusten sekaan kalapussiin huomista varten.
Upean kalastuspäivän jälkeen on mukava laittaa nukkumaan!

Maanataiaamu aukeni kylmänä, tuulisena ja pilvisenä. Iltapäivää kohti lämpeni ja taivas selkeni. Illalla oli melkein tyyntä ja pilvetön taivas. Yöksi jälleen tuli pilvistä.
Yö 6 c. Aamu 11 c. Vesi 13.5 c.

Tänään taas huoltopäivä. Ladattiin kameran ja läppärin akut. Rakennettiin kylmäsavustusuuni, missä savustimme 7 tuntia rautufileitä ja harrifileitä päivälliseksi. Vuorottelimme vahtivuoroa savustusuunilla. Toinen pääsi välillä jaloittelemaan ja kalastelemaan. Päivällinen saatiinkin valmiiksi ilta kahdeksan aikaan. Kylmäsavumerirautua, riisiä ja
punaviiniä.
Iltayhdentoista aikaan huomattiin, että tuuli oli vihdoin tyyntynyt ja päätimme lämmittää saunan. Yö alkoi jo pimentyä kun sauna oli vihdoin lämmin. Miehet oli jo hieman väsyneitä puolenyön jälkeen, mutta kun oli käyty saunassa, niin kyllä taas tuntui mahtavalta.
Kalastuksen osalta ei mitään ihmeelistä, harjuksia tuli 30-40 kpl 500-900g välille. Ei saatu merirautua tänään, oikeastaan ainoa mainittava kalastustapahtuma oli kun yllättäen saimme 4,2 kg Laketroutin.  Nähtävästi harmaanieriää on koko jokimatkalla. Kala näytti tosi hyväkuntoiselta ja lihavalta.

Tiistai 3.8.2010 (15 km, 152 km)

Pilvinen päivä, sadekuuroja ja tosi kova, vastenmielinen vastatuuli koko päivän.
Ilma 13 c, vesi 15 c.

Normaalien aamutoimien jälkeen satelliittiyhteys kotiin - "Matka edistyy mainiosti, miehet terveitä ja varusteet kunnossa".
Ryhdyttiin kasaamaan tavaroita ja pakkailemaan pusseja. Melkoisen myräkän teki ilmojen haltija. Kanootti teki pari volttia ja kartat lähti tuulen mukana. Onneksi olin juuri lähellä ja sain kaikki kiinni. Pari pussia tosin karkasi. Onneksi tuuli maallepäin, ei kanootti lentänyt jokeen. Silloin olis Suomisen äitin pojalle tullut kiire. Kun saatiin tavarat pakattua, niin ruvettiin odottelemaan tuulen tyyntymistä. Välillä vähän kalasteltiin muutamia harjuksia, jotka tietenkin päästettiin takaisin. Aikamme odoteltuamme päätimme lähteä meloskelemaan. Kyllä oli melonta työn ja tuskan takana, kun oli niin kova vastatuuli. Pysähdyimme moneen kertaan rannalle jaloittelemaan ja lepäämään. Markku sai 1,5 kg ja 3,5 kg harmaanieriät matkan aikana rannalta. Matkalla näimme maaoravan ja neljä karibua. Markku bongasi myös piisamin. Lopulta pysähdyimme monen tunnin matkan jälkeen ja pistettiin leiri pystyyn. Paikka oli kehnoin leiripaikkamme koko matkan aikana.

Keskiviikko 4.8.2010 (27 km, 179 km)

Päivä lähes tuuleton, pilvistä ja vähän tihkusadetta.
Ilma 18 c, vesi 14,5 c.

Pikaisten aamutointen jälkeen päätimme pakata nopeasti ja lähteä melomaan, koska oli aivan tyyntä. Matka taittuikin mukavasti. Joki on tällä osuudella mietovirtainen, välillä lähes suvantoa. Kalantulo näytti heikolta. Mitään erityistä luonnon osaltakaan ei näkynyt. Tavipoikueita ja joutsenia näkyi silloin tällöin. Kotka tietenkin lenteli meidän edellä melkein koko matkan.
Yhdeltä nivalta Markku kuitenkin sai kalan kiinni ja kuinka ollakaan saimme
uuden kalalajin tälle reissulle. Jänkäkoira iski viimein meidän vieheisiin (3,5 kg). Päivällinen oli siis tiedossa, valkosipuli haukea ja perunamuusia.
Päivän loppupuolella rupesimme katsastamaan rantoja siinä mielessä, että löytäisimme hyvän leiripaikan. Yksi niva näytti hyvältä harripaikalta ja heittelin Black Furya harjuksen toivossa. Siima kiristyi heti ja kala syöksyi alavirtaan. Markku pysäytti kanootin rantaan. Parinkymmenen metrin päässä kala kävi pinnassa. Loistavan punainen maha sai meihin uutta virtaa. Viimein kala väsyi ja 4,66 kg uros merirautu oli rannalla. Päätimme leiriytyä niille sijoille. Markku sai vielä 3,6 kg meriraudun ja minä vielä yhden lake troutin. Hienosti päivä loppui ja fileerasimme kalat ja rupesimme tekemään päivällistä. Päivälliseksi tehtiin kuten oli sovittu valkosipulihaukea, vaikka saimmekin pari komeaa rautua. Jälleen upea päivä takana!

Maisemat joella olivat kuin postikortista

Torstai 5.8.2010 (40 km, 219 km)

Selkeä, aurinkoinen ja tulleton päivä. Ilma 23 c. Vesi ?.

Aamun sää näytti hyvältä. Aamupalaksi linnunruokaa (mysliä) ja sitten nopea tavaroiden pakkaus. Kokeiltiin vielä aamukalastusta. Saimme pari merirautua (naaras 4.4 kg, uros 3,6 kg) jotka molemmat päästettiin vapaaksi hyvän urheilukalastushengen mukaisesti. Meillä oli jo tarpeeksi ruokakaloja parille päivälle.
Noin klo 11 lähdettiin meloskelemaan jokea alaspäin. Joki on jo pitemmän aikaa ollut mietovirtainen lähes suvantoa, joka on myrkkyä meidän soarille. Urheasti meloimme pitkän päivän ja päästiin kohtuullinen matka eteenpäin (40 km). Matkan aikana näimme muutamia maaoravia ja yhden ison lähes valkoisen suden, joka katseli meidän etenemistä tovin.
Tovin melottuamme näimme rannan läheisyydessä kolme ränsistynyttä rakennusta. Luultavasti malminetsijöiden rakennuksia. Yhden
mökin seiniä oli käytetty vieraskirjana, jonne mekin puumerkkimme kirjoitimme. Edellisten suomalaisten matkaajien yläpuolelle (Jukka Martikainen 3 kertaa Coppermine joella vuosina 1993,1998 ja 2000).
Leiripaikaksi valitsimme mökin vastarannalla olevan hiekkapenkan. Leirimme ympärillä oli kahdet suden jäljet, luultavasti uros ja naaras. Isommat jäljet oli aika juhlavan kokoiset.

Perjantai 6.8.2010 (40 km, 259 km)

Lämmin tuulinen päivä. Aamupäivä aurinkoinen, päivä pilvinen ja ilta aurinkoinen.
Ilma 22 c, vesi 16 c.

Aamulla ladattiin kameroiden akkuja tunnin verran ja noin 11 aikaan lähdettiin meloskelemaan loppu suvannot. Vaikka oli tuulinen päivä, niin sei nyt meitä paljon haitannut, koska tuuli oli suurimman osan matkaa myötäinen. Meloskeltiin aika ripeästi ja iltapäivällä noin klo 19 löydettiin hyvä leiripaikka lyhyen kosken alaosasta. Matkalla pysähtyttiin muutaman kerran. Lounaaksi teetä ja kraavirautua leivällä.
Meloskelun aikana nähtiin muutama
Melat toimivat meidän fileerausalustoina
karibu, erilaisia vesilintuja ja n. 50 hanhen parvi. Juuri ennen leiriytymispaikkaa oli pieni lompolo, jonka rannalla oli autio mökki. Luultavasti turkismetsästäjän, trapperin, rakentama. Mökki oli tosi vanha ja huonossa kunnossa. Laveeri ja pieni pöytä olivat kuitenkin vielä paikallaan. Ovea ei ollut ja katto oli pahasti rempallaan. Maisemat mökiltä olivat kuitenkin upeat. Melottiin vielä muutaman kilometrin verrran leiripaikkaa etsien.
Kun saatiin leiri pystyyn ryhdyttiin ruuan laittoon. Pävälliseksi nyt kuivamuonaa, stroganoffia ja punaviiniä.
Illan päälle vielä pienoinen kalastusponnistus, koska paikka näytti hyvältä. Hyvähän se olikin. Markku sai 4,2 kg ja 3,7 kg raudut ja 2 kg hauen. Minä sain 2,5 kg raudun, muutamia 400-500 g harjuksia ja noin kilon painoisen hauen.

Lauantai 7.8.2010 (21 km, 280 km)

Puolipilvinen sää, ilmassa oli savua koko päivän.
Ilma 24 c, vesi 16 c.

Aamupalaksi munakasta ja kraavirautua. Nyt ei ollut enään
kiire joten aamutoimet suoritettiin rauhallisesti. Aamukalastuksen tuloksena muutamia harjuksia. Melomaan lähdettiin noin klo 12. Matkalla nähtiin ”sukeltava” hirvi ja yksi karibu, jota vaikutti jotenkin sairaalta, koska se ei pelännyt meitä. Nyt joki virtasi melko nopeatempoisesti ja vaikka yritettiin edetä rauhallisesti niin kilometrejä kertyi silti. Big Bend ohitettiin lounastauolla. Ei tullut BB:stä kummemmin kalaa vaikka paikkaa oli meille kehuttu hyväksi kalapaikaksi. Muutamia harjuksia kuitenkin saatiin. Leiriydyttiin muutama kilometri Qingaluk laken alapuolelle saaren yläpäähän kapeamman uoman puolelle. Joessa näytti tässä kohtaa olevan meriraudun kutualue ja joki pullollaan kalaa. Kalastimme vähän aikaa ennen kuin pistimme leirin pystyyn. Minä sain 3,4 kg uros raudun, joka otettiin, ja myöhemmin sain vielä 2,5 kg raudun (vapautettiin). Markku sai yhden n. 3 kg raudun ja illalla vielä yhden samankokoisen (molemman vapautettiin). Lisäksi tuli muutamia pieniä harjuksia. Leiripaikan tiirat ja lokit olivat äkäisiä poikueidensa vuoksi. Markku sai yhden osuman olkapäähänsä lokkien pommituksessa.

Sunnuntai 8.8.2010 (25 km, 305 km)

Aurinkoinen päivä. Aamu ja keskipäivä tuuletonta. Iltapäivällä tuulista.
Ilta 27 c. Vesi ?.

Aamupäivällä ladattiin akkuja, sekä omia että kameroiden. Markku pesi pyykkiä. Kalasteltiin aamulla jonkin verran. Sain yhden meriraudun (naaras) 3,5 kg, joka otettiin kraavikalaksi. Lisäksi saatiin muutama harjus (n. 500 g).
Pitkästä aikaa näimme myös muita ihmisia joella. Muutamien kanoottien melontaryhmä meni meidän ohitse sillä välin kun huolsimme kamppeita.
Rocky Defile Rapids
Lounaaksi syötiin papuja. Noin kello kolme laitettiin leiri kasaan ja pakattiin tavarat. Lähdettiin hissukseen melomaan kohti Rocky Defile Rapids koskea. Virta olikin sen verran voimakas, että vaikka lähdimme aika myöhään liikkeelle niin illaksi päästiin Rocky Defile koskelle. Aikaisemmin nähty melontaryhmä oli leirissä kosken alapuolella oikealla, joten me leiriydyttiin vasemmalle puolelle.
Täytyy todeta, että meidän Soar kanootti toimii erinomaisesti koskessa. Vaikka kosken aallot olivat isoja ja virta kova, ei kanootti ollut moksiskaan, eikä tullut kuin muutamia pärskeitä sisälle. Laskettiin koko koski keskivirtaa pitkin.

Yöllä kuului naapurileiriltä karhunkarkotuspaukkujen ääniä (3 kpl).

Maanantai 9.8.2010 (9 km, 314 km)

Pilvistä, utuista ja välillä auringonpilkahduksia.
Ilma 25,5 c. Vesi 16,5 c.

Kendal joki
Soittelin heti ensi töikseni kotiin ja kerroin kuulumiset. Naapurit olivat tulleet yöllä meidän rannan puolelle vähän alavirtaan päin. Karhu oli yöllä hätistellyt heitä toisella puolella ja he olivat joutuneet siirtämään leiriä. Meloskeltiin lyhyt taival. Kendal River joen suuhun ja pistettiin siihen leiri pystyyn. Naapuriryhmäkin oleskeli Kendalin suulla jonkin aikaa, emme kuitenkaan olleet juttuetäisyydellä. Oli tosi kuuma ja vähän vetelä olo, joten otin teltassa pienet päiväunet. Päivällinen syötiin tänään aikaisin ja sen jälkeen lähdimme Kendalille kalaan. Vaikutti tosi hyvältä harrijoelta. Päästelin varmaan 30 kpl 500-700g harjusta. Sitten tulikin taas yllätys, 2 kg LT iski kiinni. Otin kalan, koska meiltä oli ruokakala lopussa. Markku näki ylempänä joella karibun ja karhunpaskoja.
Päivälliseksi syötiin merirauturisottoa. Rautua, sipulia, valkosipulia, riisiä ja mausteita. Olipas todella maukasta.

Tiistai 10.8.2010 (19 km, 333 km)

Pilvinen päivä, iltapäivällä sadekuuro.
Ilma 17-19 c. Vesi 16,5 c.

Tänään ei mitään erityistä. Melottiin rauhallisesti virran voimakkaan mukana. Mouse River oli mutainen virta. Leiripaikka löytyi kohtuullisen helposti maaoravayhdyskuntien läheltä. Maaoravia oli kohdalla tosi paljon.

Keskiviikko 11.8.2010 (16 km, 349 km)

Pilvinen päivä, välillä tihkusadetta.
Ilma 14 c, Vesi 15,5 c.

Täytyi välillä kirjoittaa käsin, kun ei ole saatu läppäriä ladattua. Nyt oli sen verran aurinkoista, että saatiin akkuja hieman ladattua. Päiväkirjaan kirjoittamattomat rästit piti heti päivittää koneelle.
Viikottainen kontrollisoitto Annalle ja Brianille. Melottiin 16 km ja pysähdyttiin oikealle puolella olevan sivujoen suulle. Markku sai raudun ja minä sain parikymmentä harjusta. Päivälliseksi paistettua rautua ja valkosipulipastaa.

Torstai 12.8.2010 (12 km, 361 km)

Ilma kylmä ja lähes koko päivän pilvistä. Aurinko näkyi satunnaisesti.
Ilma 11 c. Purossa vesi 13 c.

Käveltiin puronvartta ylöspäin 3-4 km, mutta ei mainittavaa. Markku sai pienen LT:n purosta. Minä tulin purolta aikaisemmin leirille ja sain 2 kg LT:n puron suun alapuolelta. Lähdettiin melomaan aika myöhään noin klo 15.30. Meloskeltiin 12 km Melville Creek-joen suuhun. Joki osoittautuikin varsinaiseksi kalavedeksi rautua ja runsaasti harjusta.
Kalastus meni suurin piirtein näin. Joki näytti ihanteelliselta minun kevyelle perhovavalleni, joten sillä lähdettiin liikkeelle. Paljoakaan liioittelematta - 60 heittoa ja viisikymmentä harjusta (400-800 g) ja yksi rautu (naaras, n. 2
kg) lisäksi 4 rautua pääsi irti. Markku kalasteli
virvelillä ja siiman päässä hyväksi todettua metallia. Markullakin kaksi irtipäässyttä.
Leiriydyimme jokisuun alapuolelle törmän päälle. Missä oli pidetty leiriä aikaisemminkin. Tuoleja, pöytiä, lautasia, mukeja, haulikonpanoksia jne. löytyi leiriltä. Leirin lähetä löytyi myös kolmet karhunpaskat, joista yhdet kohtuu tuoreet. Ehdittiin tehdä ruuat leirin lähellä ennen paskojen löytymistä. Koska karhujen jäljet olivat kuitenkin tuoreita, niin päätimme turvallisuussyistä viedä ruuat kuitenkin 100 m päähän kanootin luokse.

Perjantai 13.8.2010 (19 km, 380 km)

Aamupäivä vielä pilvistä, mutta päivän aikana kirkastui ja tuli aurinkoinen päivä. Lähes tuuletonta.
Ilma 20 c. Vesi 15 c.

Kalasteltiin aamupalan jälkeen. Saimme yhteensä neljä rautua, joista otimme yhden. Lisäksi saimme runsaasti harjusta. Pakattiin kanootti ja lähdettiin melomaan eteenpäin noin klo 13. Odotimme innolla Muskox Rapids koskea, mutta se olikin pettymys. Ei nähty myskihärkiä eikä koski ollut kummoinen. Onneksi aurinko paistoi. Pysähtelimme välillä purojen suihin etsien sopivaa yösijaa. Saimme yhden raudun matkan aikana yhdestä puronsuusta. Leiri löytyi lopulta 19 km Melville Creekin alapuolelta saaresta. Koska oli aurinkoinen keli niin latasimme satelliittipuhelimen ja läppärin akkuja.
Päivälliseksi syötiin savustettua rautua ja perunamuusia.

Melville Creek:n jälkeen Coppermine joki muuttui jälleen...

Lauantai 14.8.2010 (27 km, 407 km)

Aamupäivä pilvinen ja iltapäivä aurinkoinen. Illalla muutama sadepisara.
Ilma 20 c. Vesi ?.

Aamulla päästiin aikaisin liikkeelle noin klo 10.30 ja lähdettiin melomaan noin kymmenen kilometrin matkaa. Toisin kävi kuitenkin kävi - meloskeltiin nopeita koskia eteenpäin kohti Sandstone Rapids koskia. Itse asiassa joki on tällä alueella yhtä koskea ja karttamerkinnät eivät oikein pidä kutiansa näillä veden korkeuksilla. Ohitettiin Sandstone Rapids ja ruvettiin etsimään sopivaa pysähdyspaikkaa. Koski toisensa jälkeen edettiin, mutta sopivaa paikkaa
ei löytynyt. Päädyttiin 27 km päähän edellisestä leiristä ja etsittiin väkisin jonkinmoinen leiripaikka ja sellainen löytyikin 17 km Sandstone Rapids:n alapuolella. Kello oli jo viiden hujakoilla, joten ruvettiin tekemään ruokaa. Tänään oli pussiruokapäivä, mutta alkupalaksi keiteltiin edellispäivän raudun ruodot. Pääruokana kuitenkin pussiruokaa – perunajuustokassarolle. Ei ollut hyvä valinta illalliseksi, oli nimittäin huonoin pussiruoka tähän mennessä. Ruuan jälkeen lähdettiin iltakävelylle lähellä olevalle tunturijärvelle. Matkaa kertyi 9 km, eikä järvi ollut kalajärvi. Matkalla nähtiin yhden komean putouksen kohdalla Piekana perhe pesällään. Poikaset olivat jo aika suuria. Takaisin tullessa virvelöin meille ruokalaksi pari harria pääuomasta.

Sunnuntai 15.8.2010 (26 km, 433 km)

Aurinkoinen päivä. Pientä vastatuulta.
Ilma 17 c. Vesi 14,8 c.
Inukshuk neuvoo kulkijoille reitit

Yritettiin ladata vähän Markun kameran akkua ennen liikkeelle lähtöä. Kävin sillä välin kalassa. Sain noin 10 kpl 500 g harjusta. Purettiin leiri ja lähdettiin noin klo 13.30. Melottiin kymmenisen kilometriä Escape Rapids koskelle ja laskettiin se scouttauksen jälkeen. Sitten edessä olikin enää Bloody Falls, noin 16 km päässä. Tultiin mukavassa aikataulussa Bloody Falls:n niskalle. Scoutattiin koski ja tuumattiin ettei yritetä laskea sitä, vaikka se ehkä onnistuisikin. Huomattiin, että
portage oli aika jyrkkä, toisin sanoen tavaroiden siirtäminen vaatii aikaa ja energiaa. Ennen tavaroiden vientiä keiteltiin kalakeitto ja syötiin. Sitten ruvettiin rahtaamaan tavaroita. Laskin, että kolme vientireissua riittää, mikä pitikin paikkansa. Kosken alaosassa oli paikallisia nuoria kalassa, molemmin puolin koskea. Luultavasti rokastivat rautuja. Jostain syystä myös paukuttelivat myös aseitaan. Illalla käytiin vielä uimassa ja pesulla kosken alaosassa.
Viimeisessä koskessa ei otettu riskejä

Reissun viimeinen merirautu

Bloody Falls, viimeinen koski on ohitettu

Maanantai 16.8.2010 (17 km, 450 km)

Aurinkoinen päivä. Lievä vastatuuli, kuikas muuten.
Ilma 18 c. Vesi 15 c.

Markku, Kuklutuk, Soar ja Akka-teltta
Purettiin leiri ja nautiskesltiin vielä hienosta maisemasta. Markku sai pari rautua Bloody Falls kosken alaosasta. Meloskeltiin hiljalleen lähes suvantovettä Kugluktukiin asti. Rantauduttiin leirintäalueelle ja pistettiin leiri pystyyn. Ei ehditty kauppaan, mutta paikallinen snackshop oli vielä auki. Tietenkin piti saada shipsejä, pari hampurilaista, patonkia ja kokista. Maistui silti hyvältä neljän viikon kalansyönnin jälkeen. Kuklutuk on Coppermine joen suussa jäämeren rannalla sijaitsevä inuiittikylä. Asukkaita kylässä on noin 1400. Iltasella rupateltiin jäämeren rannalla kalastelevien kylän lasten kanssa. Leirintäalueella nukuimme reissun viimeisen telttayön.

Tiistai 17.8.2010

Aurinkoista mutta tuulista.

Käytiin First Air:n toimistossa ja yritettiin muuttaa meidän lentoja aikaisemmaksi. Ei onnistunut, joten pitää tehdä se yöllä Matkatoimistoon Suomeen.
Kyseltiin paikallisesta hotellista yöpymishintoja ja totesimme ne meille liian kalliiksi (220 CAD/hlö/yö), joten päädyttiin Inokhok Inn B&B paikkaan, joka sekin oli kallis, mutta sai kelvata.
Meidän Nunavutin kalastusluvat oli lähetetty Yellowknifeen ja ne oli vielä maksamatta. Siispä yritimme käydä maksamassa ne Environmental Departmentissa. Ei onnistunut tänään, kun ei saatu asiaa hoitavaa kaveria kiinni.
Kylästä löytyi kaksi isoa markettia (Co-op ja North).
Päivälliseksi syötiin B&B:n omistajan meille valmistamaa Markun pyytämää rautua.
Yöllä valvoin aika myöhään ja sainkin lopulta lennot muutettua aikaisemmaksi (torstaille). Lystistä joutui pulittamaan 206 €.

Keskiviikko 18.8.2010

Aurinkoista mutta tuulista.

Saatiin kalastusluvat maksettua (84,00 CAD) ja hoidettiin myös kanootin rahtimaksut (194,00 CAD). Joten huomenna lähdetään kohti Yellowknifeä, First Air hakee meidät B&B:n pihalta noin klo 13.45.
Päivälliseksi syötiin pihviä lohkoperunoilla B&B:ssä.

Torstai 19.8.2010

Kugluktukissa aurinkoista, mutta YK:ssa satoi vettä.

Aamupalan jälkeen hoidettiin B&B:n maksu. Huh huh, kuultiin varmaan Markun kanssa väärin yön hinta – 195 CAD/yö/hlö. Meidän mielestä sen piti olla 95 CAD. No maksettavahan se oli.
Puolen päivän jälkeen lentokentälle. B&B:n omistaja vei meidät sinne, kuului kuulemma hintaan.
Kone oli aika pieni. Puolet koneesta oli rahtitilaa ja loput istumapaikkoja 18 kpl. Lentoemäntä tarjoili matkan aikana lehtiä ja kevyen lounaan (snack). Lento kesti noin puolitoista tuntia. YK:n kentällä kyseltiin hieman kanootin rahdista suomeen. Asia jäi hieman kesken, joten tullaan huomenna tänne uudestaan.
Markku soitti Island B&B:n ja sopi meille yösijan kolmeksi yöksi. Ajettiin sinne taksilla samantien. Iltapäivällä lähdettiin syömään Black Knight – ravintolaan ja käytiin mennessä Bayside:ssa kyselemässä meidän tavaroita, jotka jätettiin sinne ennen kanoottireissua. Ei ollut omistaja vielä paikalla.
Black Knight:ssa syötiin pihvit punaviinin kanssa, niin kuin sovittiin kanoottireissun jälkeen. Kyllä kunnon pihvi maistuikin hyvältä. Ruuan jälkeen lähdettiin lepäilemään ja haettiin Bayside:sta tavarat. Samalla sovittiin yöpaikka loppuajaksi.

Majailimme vielä viikon verran Yellowknifessa ennen paluulentoa Suomeen.

Black Knight:ssa Jussi pääsi mukaan soittamaan paikallisen Jim Taylorin kanssa

HIENO KANOOTTIREISSU ON TAKANA!!